{{ result.type_rendered }}
Isännöitsijä, huoltoyhtiö vai vuokranantaja? Kun jotain tapahtuu asunnossa, asukkaan on hyvä tietää, kelle siitä tulee ilmoittaa.
Jos avaimet joskus epähuomiossa unohtuvat kotiin, on syytä soittaa huoltoyhtiö avuksi. On hyvää muistaa, että huoltoyhtiön edustaja voi päästää asukkaan sisään vain, jos asukas on tehnyt muuttoilmoituksen taloyhtiön tietokantaan, sillä Postille tai Maistraatille tehdyt ilmoitukset eivät välity taloyhtiölle. Oven avaus on maksullista ja maksu avauksesta suoritetaan huoltoyhtiölle. Oikeat yhteystiedot löytyvät ulko-ovesta tai porraskäytävän ilmoitustaululta.
Jos huomaa taloyhtiössä ilkivaltaa tai varkauden, poliisin ja vakuutusyhtiön lisäksi asiasta on hyvä ilmoittaa huoltoyhtiöön. Huoltoyhtiö voi tällöin tarkastaa lukitukset ja tehdä tarvittaessa hätäkorjauksen esimerkiksi aukileikattuun häkkivarastoon. Huoltoyhtiö myös ilmoittaa asiasta eteenpäin isännöitsijälle.
Vuokranmaksun viivästyessä asia siirtyy perintätoimistolle, joka lähettää huomautuksen myöhässä olevasta maksusta vuokralaiselle. Pidemmän viiveen jälkeen saatava siirtyy perintään. Ota siis yhteyttä perintätoimistoon, kun haluat selvittää myöhästyneet vuokrasi. Yhteystiedot löytyvät maksukehotuksesta.
Vuokranantaja on vastuussa huoneiston koneista ja laitteista. Lisäksi kaikista asunnossa ilmenevistä vioista ja asunnon kunnossa havaituista vaurioista tulee heti ilmoittaa vuokranantajalle. Jos et ole varma, tuleeko olla yhteydessä suoraan asunnon omistajaan vai onko hän ulkoistanut vuokranantajan tehtävät Rettalle, kannattaa aina olla yhteydessä Rettan asiakaspalveluun joko puhelimitse 010 2285000 tai sähköpostilla asuntovuokraus@retta.fi. Näin tavoittaa varmasti heti oikean henkilön ja korjaus hoituu mahdollisimman nopeasti.
Jos huomaa kiinteistössä vaaraa tai haittaa aiheuttavan, nopeasti korjausta tarvitsevan vian tai asunnossa vuotaa esimerkiksi vesi- tai lämmitysputki, on otettava yhteyttä suoraan huoltoyhtiöön. Huoltoyhtiö päivystää ympäri vuorokauden.
Useimmiten sekä parkkipaikkojen että saunavuorojen ylläpidon ja varaukset hoitaa huoltoyhtiö.
Vuokraaja tai vuokranvälittäjä auttaa vuokrasopimukseen liittyvissä kysymyksissä. Häneen voi olla yhteydessä, kun haluaa vaihtaa asuntoa, irtisanoa vuokrasopimuksen tai selvittää sen siirtoa eron tai perheen perustamisen yhteydessä. Jos vuokrasopimuksen tehnyt henkilö yllättäen menehtyy, vuokrasopimus periytyy ja se voidaan siirtää kokonaan puolison nimiin.
Asunnon uudet asukkaat tulee aina muistaa ilmoittaa huoltoyhtiöön ja väestönrekisteriin. Kun lapsia syntyy tai aikuistuu, asukasmäärän muutos tulee ilmoittaa vuokravalvontaan, koska se voi vaikuttaa esimerkiksi vesimaksuun. Reskontran yhteystiedot löytyvät vuokralaskultasi.
Jos ystävä on muuttamassa pois asunnosta, johon haluaisi muuttaa itse vuokralle, kannattaa vuokra-asuntohakemus täyttää heti internetissä osoitteessa www.asuntovuokraus.fi. Kun hakemus on täytetty, kannattaa olla puhelimitse yhteydessä suoraan kohteen vuokravälittäjään, jonka yhteystiedot näkyvät asunnon kohdeilmoituksessa.
Vuokra-asunnon loppusiivous on aina edellisen asukkaan vastuulla – ei esimerkiksi siivousyrityksen. Toisinaan tulee vastaan tilanne, että edellisen asukkaan jäljiltä on siivottavaa, vaikka hän olisi omasta mielestään tehnyt muuttosiivouksen hyvin ja noudattanut vuokranantajan siivousohjeita. Vuokranantajaan voi tällöin ottaa yhteyttä ja selvittää, onko tilanteessa mahdollista pyytää edellistä asukasta siivoamaan uudelleen.
Asunnon siivousta ei aina ehditä tarkastamaan etukäteen, koska kun uusi asukas on muuttanut pois asunnosta, muuttavat uudet asukkaat samana päivänä sisään. Siksi poismuuttavan oletetaan aina siivoavan asunnon mahdollisimman hyvin. Stressaavassa muuttotilanteessa siivoamaton huoneisto aiheuttaa erityistä mielipahaa uusille asukkaille.
Monet yhteydenottoihin liittyvät asiat ovat vuokranantajakohtaisia ja yhteystiedot kannattaa aina tarkistaa talokohtaisesti. Yhteyshenkilöt riippuvat esimerkiksi siitä, omistaako vuokranantaja koko talon vai vain joitakin huoneistoja taloyhtiöstä.