Vuokra-asuntojen ja toimitilojen laadukas markkinointi vuokrauksen tukena 

Asuntojen ja toimitilojen vuokrauksessa markkinoinnilla on merkittävä rooli, mikä on korostunut entisestään haastavassa markkinatilanteessa. Ylitarjonnan vallitessa, on markkinointi yksi parhaista keinoista erottautua markkinalla. Perinteisten asunto- ja toimitilaportaalien ilmoitusten lisäksi on hyvä tiedostaa, mitä muita toimenpiteitä on mahdollista tehdä laadukkaalla markkinointiviestinnällä erottautumisen toivossa.  

Retta Management tekee jatkuvaa monikanavaista markkinointia, jotta olemme ympärivuotisesti esillä siellä, missä potentiaalinen kodin tai toimitilan vuokraaja on. Myös silloin, kun vuokraaminen ei ole asiakkaalle ajankohtaista juuri sinä hetkenä. Laadukkaasta markkinoinnista kertoo esimerkiksi viime syksyn Vuokraoven vuokra-asumisen tutkimuksen tulokset, jossa Retta oli Suomen kolmanneksi tunnetuin vuokra-asuntojen välittäjä kaikkien yritysten joukossa ja tunnetuin vuokra-asuntojen välittäjä kiinteistömanagerien joukossa, joilla ei ole omaa asuntotuotantoa. Kaikki kohteemme ovat esillä suosituimmilla markkinapaikoilla, kuten omassa vuokra-asuntojen verkkokaupassamme ja toimitilaportaalissamme sekä suosituimmissa yleisissä asunto- ja toimitilaportaaleissa. 

Oman yleisen markkinointimme lisäksi pystymme tarjoamaan asiakkaillemme laadukkaita ja kustannustehokkaita lisämarkkinointitoimenpiteitä vuokrauksen tehostamiseksi. Retta Managementin asunto- ja toimitilamarkkinoinnin ammattilaiset tuntevat vuokra-asuntojen ja toimitilojen markkinointiprosessin ja sen vaatimukset sekä osaavat neuvoa esimerkiksi, kuinka paljon panostusta tarvitaan. Ketterä sisäinen markkinointitiimi mahdollistaa nopeat päätökset, räätälöidyt strategiat ja saumattoman yhteistyön vuokrauksen eri toimintojen välillä, mikä tehostaa markkinointia ja parantaa vuokrauksen onnistumismahdollisuuksia. Retta Managementilla on myös vankka kokemus oman brändin hallinnan lisäksi myös asiakkaidensa omien brändien kehittämisestä ja hallinnasta niin toimitila- kuin asuntopuolella. 

Kokonaisvaltainen vuokra-asuntojen markkinointi  

Kaikkien vuokra-asuntojen markkinoinnin lähtökohtana on varsinaisessa vuokrausvaiheessa laadukkaat asuntoilmoitukset sekä niiden näkyminen suositummilla markkinapaikoilla, kuten omassa verkkokaupassamme sekä tunnetuimmilla vuokra-asuntojen portaalialustoilla. Omaan asuntojen verkkokauppaamme ohjaamme liikennettä ympärivuotisesti sekä maksetulla että orgaanisella markkinoinnilla tavoitellen kaikkia ostopolun eri vaiheissa olevia. Mentäessä syvemmälle yksittäiseen taloyhtiöön ja asuntoihin, on tunnistettava minkälainen kohde on kyseessä, ja mikä on sen potentiaalinen kohderyhmä, jotta asuntoilmoitus on laadukas ja puhuttelee sen omaa kohderyhmää. Esimerkiksi vuoden sisällä valmistuneen talon yksiössä voidaan hyödyntää erilaista viestintätyyliä kuin 1990-luvulla valmistuneen talon kolmiossa.  

Oikean näkökulman löytäminen markkinointiin vaatii hyvää tuntemusta alasta, viestintäkanavista ja markkinointikeinoista. Retta Managementin markkinoinnissa suurta roolia esittävät markkinointitiimin lisäksi asiakkuuspäälliköt sekä kohdekohtaiset vuokravälittäjät, joiden aluetuntemus sekä tietämys eri asuntojen ominaisuuksista luovat pohjan markkinoinnin suunnittelulle. Markkinointitiimimme hyödyntää toimenpiteissään myös ahkerasti dataan perustuvia markkinoinnin analytiikkatyökaluja, minkä lisäksi hyödynnämme Retta Managementin omaa laajamittaista dataa eri asuinalueista. Onkin hyvin tärkeää, että vuokrauksen eri toiminnot markkinoinnista vuokravälitykseen toimivat saumattomasti yhteen. Tarvittaessa asiantuntijamme suunnittelevat kokonaisvaltaisen suunnitelman markkinointiin kanavineen ja budjetteineen. 

”Toteutamme jatkuvaa omaa markkinointiamme laaja-alaisesti eri viestintäkanavia hyödyntäen, jotta olemme jatkuvasti esillä kaikille kohderyhmille. Markkinoissamme onkin otettu vahvasti huomioon jatkuvuus ja markkinointikampanjoiden eri tavoitteet, jotta olemme kuluttajien mielessä ostopolun kaikissa eri vaiheissa ja myös silloin kun vuokraaminen ei ole välttämättä ajankohtaista. Jatkuvilla kampanjoillamme on aina selkeät tavoitteet, oli kyse sitten yleisestä tietoisuuden kasvattamisesta tai taktisemmasta vuokrausta tavoittelevasta markkinoinnista hyvin tarkalla kohderyhmällä. Tavoittelemmekin usein saman kanavan sisällä eri ostopolun vaiheissa olevia asiakkaita ympärivuotisesti. Toimintamme on myös hyvin dataohjautunutta ja hyödynnämme analytiikassamme erilaisia markkinoinnin työkaluja ja integraatioita järjestelmien välillä. Seuraamme myös vahvasti markkinoinnin trendejä kiinteistömarkkinoinnin ulkopuolelta yhdessä markkinoinnin yhteistyökumppaniemme kanssa ja pyrimme olemaan jatkuvasti ajan tasalla parhaiden markkinointikanavien ja -työkalujen suhteen”, kertoo Retta Managementin markkinointipäällikkö Julius Heino  

Nopea reagointi muuttuvan markkinaan 

Pidemmän ajan strategisen markkinointisuunnittelun lisäksi, nopeat reagoinnit markkinatilanteen muutoksiin kuuluvat olennaisesti asuntovuokrauksen markkinointiin. Mikäli jonkin taloyhtiön vuokraus etenee hitaasti, on hyvä miettiä lisätoimenpiteitä markkinointiin vuokrauksen edistämiseksi. Tämä saattaa sisältää esimerkiksi sosiaalisen median hyödyntämistä tai muita ratkaisuja eri kanavissa, joiden avulla viestintä saadaan kohdennettua halutulle kohderyhmälle. Markkinointitiimimme tekeekin tiivistä yhteistyötä ketterien yhteistyökumppanien kanssa, jotta markkinointiviestinnästä tulee laadukasta ja monipuolista.  

Potentiaalisen kohderyhmän tunnistaminen vaikuttaa myös markkinoinnin lisätoimenpiteiden viestintäkanavien ja -tyylien valintaan. Jos taloyhtiössä on suurimmaksi osaksi pieniä asuntoja, voidaan siinä hyödyntää eri markkinointikanavia kuin taloyhtiössä, jossa on pääasiallisesti perheasuntoja.  

”Pitkän ajan suunnittelun ohella myös nopea reagointi markkinatilanteeseen on hyvin tärkeää asuntojen markkinoinnissa. Otamme myös jokaisessa yksittäisessä kampanjalähdössä huomioon kohderyhmän ja kohteen ominaisuudet sekä erottautumistekijät, jotta saamme maksimoitua taloyhtiön tai asunnon houkuttelevuuden. Nopeasta reagoinnista huolimatta, jokainen kampanjamme kanavasta riippumatta, sisältää selkeän tavoitteen ja huolellisen suunnittelun sen saavuttamiseksi. Yhteistyössä vuokrauksen tiimin kanssa, pystymme ehdottamaan ja tarjoamaan asiakkaillemme erilaisia lisämarkkinointitoimenpiteitä eri kanavissa”, jatkaa Heino 

Markkinointi erottautumistekijänä haastavassa toimitilamarkkinassa 

Toimitilojen markkinointi on vuokra-asuntojen tapaan oma erillinen kokonaisuutensa. Nykyisessä markkinatilanteessa kilpailu vuokralaisista on ja tulee olemaan kovaa. Vuokralaisilla on paljon valinnanvaraa ja esimerkiksi vaatimustaso toimistojen ominaisuuksiin on ollut selkeässä nousussa. Yksi selkeä erottautumistekijä kilpailuilla toimitilamarkkinoilla on laadukas markkinointi. 

Retta Managementilla kaikille toimitiloille luodaan laadukkaat ilmoitukset eri portaaleihin ja niitä markkinoidaan Retta Managementin yleisten markkinointitoimenpiteiden alla. Tämän lisäksi on olemassa mahdollisuus erilaisiin Rettan tarjoamiin markkinoinnin lisätoimenpiteiseen. Näiden toimenpiteiden strategiset ratkaisut vaihtelevat laajasta kokonaisvaltaisesta brändäyksestä ja jatkuvasta markkinoinnista yksittäisiin taktisiin kampanjoihin. Markkinointitoimenpiteiden laajuus on tietenkin sidoksissa itse kohteeseen. Esimerkiksi Helsingin keskustassa sijaitseva toimistorakennus vaatii erilaisia markkinointitoimenpiteitä, kun Vantaalla sijaitseva logistiikkakeskus. 

Toimitilojen markkinointi kokonaisvaltaisesta markkinoinnin johtamisesta taktisiin kampanjoihin 

Retta Management pystyy auttamaan kiinteistön kokonaisvaltaisessa markkinoinnissa ja sen projektinjohdossa, missä kaikki toimenpiteet tulevat hoidetuksi Retta Managementin ammattilaisten koordinoimana. Esimerkiksi kiinteistön kokonaisvaltainen brändäys auttaa erottautumaan massasta sekä lisäämään mielenkiintoa ja houkuttelevuutta. Parhaimmassa tapauksessa tämä voi näkyä parempina mahdollisuuksina tilojen hinnoittelussa sekä itse kiinteistön arvon kehityksessä. Taktisimmissa ja yksittäisissäkin toimenpiteissä otetaan vahvasti huomioon kohteen ominaisuudet ja kohderyhmä. Retta Managementilla on vankka kokemus eri markkinointikanavien käytöstä ja ammattilaisemme osaavat suositella kampanjan tavoitteiden ja asiakkaan toiveiden sekä budjetin mukaisesti erilaisia vaihtoehtoja. 

Joustava lähestymistapa mahdollistaa sen, että toimitilojen vuokraus saadaan optimoitua asiakkaan toiveiden ja markkinatilanteen vaatimusten mukaisesti. Myös toimitilapuolella vuokrauspäälliköt ja heidän asiantuntemuksensa kohteen alueesta sekä ominaisuuksista ovat suuressa roolissa, minkä pohjalta päästään luomaan markkinoinnin viestikärkeä. Retta Managementin asiantuntijat voivat luoda tarkoin suunnitellun markkinointistrategian ja budjetin, minkä perusteella kampanjat ja niiden seuranta toteutetaan. Taustalla hyödynnetään myös vahvasti Retta Managementin omaa dataa kiinteistömarkkinan ajankohtaisesta tilanteesta. 

”Tarjoamme asiakkaillemme monia eri vaihtoehtoja toimitilamarkkinointiin. Pystymme tarjoamaan kokonaisvaltainen kiinteistön markkinoinnin projektijohtamisen yhdessä yhteistyökumppanin kanssa tai yksittäisiä markkinointikampanjoita muun muassa sosiaalisessa mediassa, hakukoneissa tai muissa vastaavan tyylisissä viestintäkanavissa. Laajan kokonaisuuden tai yksittäisten kampanjoiden lisäksi, voimme tarvittaessa luoda lyhyempiä markkinointistrategioita budjetteineen ja aikatauluineen vuokrauksen kysynnän kasvattamiseksi. Laaja-alainen markkinoinnin osaamisemme ja ketterät palvelumme mahdollistavat asiakkaalle hyvin joustavat ratkaisut omien toiveiden mukaan”, kertoo Heino 

Monipuolinen markkinointi asiakkaan tavoitteiden tukena 

Retta Managementin monipuolinen ja jatkuva yleinen markkinointi tavoittaa kohderyhmiä laajasti eri kanavissa. Kuitenkin joissain tilanteissa vuokrauksen edistämiseksi on hyvä ottaa mukaan myös yleisen markkinoinnin lisäksi muitakin toimenpiteitä. Tarjoamamme markkinoinnin lisätoimenpiteet ovat erittäin monipuolista ja tarpeiden mukaan räätälöitävissä. Kiinteistömarkkinoinnissa vaaditaan pidempiaikaisen strategisen ajattelun lisäksi myös nopeaa reagointikykyä, minkä vuoksi tarjoamme eri laajuisia kokonaisuuksia lisämarkkinointitoimenpiteisiin.  

Retta Managementin markkinointitiimi hyödyntää oman osaamisensa lisäksi ketteriä yhteistyökumppaneita varmistaen samalla, että markkinointiviestintä on sekä kustannustehokasta että vaikuttavaa – olipa kyseessä sitten asunto tai toimitila. Yhteistyöverkostomme avulla pysymme myös ajan tasalla markkinoinnin laajemmista trendeistä kiinteistömarkkinoiden ulkopuolella. Tämä kokonaisvaltainen lähestymistapa tekee markkinoinnista toimivan keinon vastata markkinoiden haasteisiin ja tukea vuokrauksen onnistumista. 

Lisätietoja:

Julius Heino
Markkinointipäällikkö
Retta Management
+358 44 260 3899 
julius.heino@rettamanagement.fi