{{ result.type_rendered }}
Retta Management har ett tydligt mål: att bli den mest eftertraktade partnern inom fastighetsförvaltning och att erbjuda kunderna sinnesro. Vägen dit går genom att lyssna – och att kontinuerligt utvecklas. Den årliga kundundersökningen fungerar som en viktig vägvisare, och de senaste resultaten visar att riktningen är den rätta.
Enligt kundundersökningen 2024:
Kundnöjdheten har ökat markant under de senaste tre åren, och särskilt antalet ambassadörer har vuxit kraftigt.
”Vi är verkligen nöjda med utvecklingen. Våra kunder anser att vi särskiljer oss på marknaden genom vår genuina vilja att lyssna – något som hela vår personal garanterat kan skriva under på”, säger Minna Toiviainen, affärsområdesdirektör på Retta Management.
Rettas ekonomitjänster levererar finansiella data som stöd för fastighetsförvaltning. Tjänsternas omfattning kan väl jämföras med en redovisningsbyrå.
Inom ekonomiförvaltning och hyresövervakning nådde vi toppresultat:
Satsningarna på kompetens, systemutveckling och kundorienterade digitala lösningar syns tydligt i kundupplevelsen.
Undersökningen lyfte också fram ett utvecklingsområde:
Detta möter vi med vårt analysverktyg Retta Insight, som ger kunderna exakt, objektspecifik data för beslutsfattande. Fastighetsdata används också inom våra Hållbarhetstjänster, där vi bl.a. åstadkommit betydande energibesparingar för våra kunder.
Riktig mervärde tillför även våra Värderings- och konsulttjänster samt Projektledningstjänster för byggprojekt, vilka också fick toppbetyg i undersökningen.
”Den kanske mest betydelsefulla effekten av digitaliseringen är ökad nöjdhet bland hyresgäster – uthyrning av bostäder och hantering av ärenden sker nu enklare, oberoende av tid och plats, via vår webshop och portalen OmaRM”, förklarar Toiviainen.
På Retta Management har varje kund en utsedd kontaktperson vars roll är att säkerställa ett smidigt samarbete och teamets framgång.
Som nytt område utvärderades även kundansvar, dvs. kundansvarig och controllers arbete – med mycket goda resultat:
Kunderna upplevde servicen som personlig och flexibel. Samtidigt har personalomsättningen – ett tidigare utvecklingsområde – minskat med över 10 % på två år.
Tack för de fina resultaten i kundundersökningen går i slutändan till alla proffs i kundgränssnittet, som gjort ett bra jobb och ett trevligt samarbete möjligt.
”Bakom varje nöjd kund finns alltid engagerade medarbetare med god laganda. Vi har under flera år satsat på kompetens, välmående och en positiv arbetskultur. Det har märkts i form av ökad medarbetarnöjdhet och rekommendationsvilja. Hos oss tas kundernas ärenden på allvar – och vi är stolta över vårt arbete. Glädjen i att arbeta tillsammans märks i vardagen. Ett stort tack och en varm kram till hela vårt team som gjort dessa resultat möjliga”, säger Toiviainen.
Satsningarna på personalens välmående och kompetens har gett fler resultat – Retta utsågs till Finlands Mest Inspirerande Arbetsplats 2024 i kategorin stora företag.
Undersökningen genomfördes via telefonintervjuer, och svarsfrekvensen nådde rekordhöga 65 %. Genom samtalen får vi fram genuina insikter och värdefulla utvecklingsidéer.
”Återkopplingen är oerhört viktig för oss. Den styr vår utveckling och stärker kundrelationerna. Vi vill rikta ett varmt tack till alla våra kunder som tog sig tid att delta i undersökningen”, avslutar Toiviainen.