Kohti alan halutuinta kumppanuutta – Retta Managementilla tutkitusti tyytyväiset asiakkaat

Kuvassa liiketoimintajohtaja Minna Toiviainen

Retta Managementin tavoite on selkeä: olla kiinteistöjohtamisen halutuin kumppani ja tarjota asiakkaille mielenrauhaa. Tätä tavoitetta kohti kuljetaan kuuntelemalla – ja kehittämällä jatkuvasti. Vuotuinen asiakastutkimus toimii tärkeänä suunnannäyttäjänä, ja tuoreimmat tulokset kertovat, että suunta on oikea.

Sujuvaa yhteistyötä ja huippuosaamista

Vuoden 2024 asiakastutkimuksen mukaan:

  • 91 % asiakkaista kokee yhteistyön kanssamme sujuvaksi ja helpoksi
  • 94 % pitää toimintaamme ammattimaisena

Asiakastyytyväisyys on kasvanut merkittävästi kolmen vuoden aikana, ja erityisesti suosittelijoiden määrä on noussut voimakkaasti.

”Olemme todella tyytyväisiä kehitykseen. Asiakkaidemme mielestä erotumme markkinassa koska meillä on aito halu kuunnella, ja tämän voi varmasti koko henkilöstömme allekirjoittaa, sanoo Retta Managementin liiketoimintajohtaja Minna Toiviainen.

Taloushallinto ja vuokravalvonta valtakunnan kärkeä

Retta Managementin talouspalveluiden tehtävä on tuottaa talousdataa kiinteistöjohtamisen tueksi. Sen toiminnan laajuutta voi mainiosti verrata tilitoimistoon.

Taloushallinnon ja vuokravalvonnan palveluissa saimmekin huipputuloksia:

  • 90 % asiakkaista arvioi palvelun vastaavan odotuksia hyvin

Erittäin tyytyväisten osuus on kolminkertaistunut viimeisen kolmen vuoden aikana
Panostukset osaamiseen, järjestelmäkehitykseen ja asiakaslähtöisiin digitaalisiin ratkaisuihin näkyvät selvästi asiakaskokemuksessa.

Digikehitys parantaa palvelua

Tutkimustuloksista löytyi myös kehitettävä osa-alue:

  • Asiakkaat toivoivat datan syvällisempää hyödyntämistä

Tähän voimme vastata kehittämällämme analysointityökalu Retta Insightilla, joka tarjoaa tarkkaa, kohdekohtaista dataa päätöksenteon tueksi. Kiinteistödataa hyödyntävät myös Vastuullisuuspalvelut, jossa on aikaansaatu mm. merkittäviä energiasäästöjä asiakkaillemme. Lisäarvoa asiakkaillemme tuottavat myös Arviointi- ja konsultointipalvelut sekä rakennuttamisen Projektinjohtopalvelut, jotka nekin saivat tutkimuksessa loistavat arvosanat.

”Vieläkin merkittävämpi hyöty palveluiden digitalisoitumisella on ollut vuokralaisten tyytyväisyydessä – asunnon vuokraus sekä asuntoon liittyvien asioiden hoito sujuvat ajasta ja paikasta riippumatta entistä helpommin verkkokaupassamme sekä OmaRM-asukasportaalissa”, avaa Toiviainen.

Asiakkuuden johtaminen vakuuttaa

Retta Managementilla on asiakkaille nimetyt vastuuhenkilöt, joiden tehtävänä on paitsi varmistaa yhteistyön sujuvuus, myös asiakkuudessa työskentelevän tiimin onnistuminen.
Uutena osa-alueena arvioitiin asiakkuuden johtamista, eli asiakkuuspäällikön ja controllerin työtä, ja tulokset olivat loistavia:

  • 9/10 asiakkaasta kokee asiakkuuden johtamisen vastanneen odotuksia hyvin

Asiakkaat kokivat saamansa palvelun henkilökohtaiseksi ja joustavaksi. Samalla aiemmin kehityskohteena ollut henkilöstön vaihtuvuus on vähentynyt yli 10 prosentilla kahdessa vuodessa.

Kaiken takana ihmiset

Kiitos hienoista asiakastyytyväisyystuloksista kuuluu päivän päätteeksi jokaiselle asiakasrajapinnassa työskentelevälle ammattilaiselle, joka on hoitanut työnsä hyvin ja tehnyt yhteistyön asiakkaan kanssa mukavaksi.

”Tyytyväisen asiakkaan takana on aina hyvällä meiningillä töitä tekevä henkilöstö. Olemme useamman vuoden panostaneet henkilöstön osaamiseen, hyvinvointiin ja kivaan tekemisen meininkiin. Se on näkynyt vuosi vuodelta parantuneena henkilöstötyytyväisyytenä ja henkilöstön suositteluhalukkuutena. Meillä hoidetaan asiakkaan työt tosissaan ja ollaan ylpeitä oman työn jäljestä. Se ja yhdessä tekemisen ilo näkyvät ja kuuluvat arjessa. Lämmin kiitos ja halaus siis omalle väelle näiden hienojen tulosten takana”, kiittää Toiviainen.

Panostukset työhyvinvointiin ja osaamiseen ovat tuottaneet muutakin tulosta – Retta valittiin Suomen Innostavimmaksi Työpaikaksi 2024 suurten yritysten sarjassa.

Aidot keskustelut tuovat arvokasta palautetta

Tutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluin, ja vastausprosentti nousi ennätykselliseen 65 %:iin. Keskustelujen kautta saadaan esiin aitoja näkemyksiä ja arvokkaita kehitysehdotuksia.

“Palautteet ovat meille äärimmäisen arvokkaita. Ne ohjaavat kehitystämme ja vahvistavat asiakassuhteita. Haluamme lämpimästi kiittää kaikkia asiakkaitamme tutkimukseen antamastaan ajasta”, Toiviainen päättää.