Salkku haltuun ja asiakkaalle mielenrauha – Miten hoidetaan 2000 vuokra-asunnon haltuunotto ja white label -brändäys

Kuvassa projektipäällikkö Tuula Sjöberg, Leona-konseptin brand manager Julius Heino sekä asiakkuuspäällikkö Tomi Mikkonen.

Kuva: Haltuunoton projektipäällikkö Tuula Sjöberg, brand manager Julius Heino sekä asiakkuuspäällikkö Tomi Mikkonen Retta Managementita ovat syystäkin tyytyväisiä lopputulokseen.

CapMan Real Estate keskitti alkuvuodesta kahdentuhannen vuokra-asunnon salkkunsa Retta Managementille. Retta otti kokonaisuuden haltuun hallitusti ja rakensi samalla täysin uuden asiakaskohtaisesti brändätyn palvelukokonaisuuden. Kyse ei ollut tavallisesta haltuunotosta – samanaikaisesti lanseerattiin CapMan Real Estaten uusi vuokra-asumisen konsepti Leona-kodit ja rakennettiin kokonaan uusi, white label -pohjainen digitaalinen käyttökokemus.

Huolellinen valmistelu toi mielenrauhaa

Retta Management aloitti haltuunoton valmistelut hyvissä ajoin ennen virallista aloitusta. Ensimmäinen yhteinen kick-off järjestettiin puoli vuotta ennen lanseerausta, ja neljä kuukautta ennen h-hetkeä alkoivat säännölliset viikkopalaverit, joiden avulla varmistettiin, että kaikki yksityiskohdat saadaan hiottua kuntoon ennen starttia.

– Olemme ottaneet haltuun jo yli 10 000 asuntoa eri projekteissa tällä mallilla, joten tiedämme mitä teemme. On tärkeää tunnistaa avainelementit, jotka takaavat asiakkaalle mielenrauhan, kertoo Retta Managementin projektipäällikkö Tuula Sjöberg, joka vastasi kokonaisuudesta.

Onnistuneen haltuunoton edellytys on, että projektiin on nimetty erillinen projektipäällikkö, jolla ei ole operatiivisia vastuita palvelutuotannosta.

Asiakasymmärrys avaimena onnistumiseen

Haltuunotto oli poikkeuksellisen laaja, mutta Rettalla ei jääty hämilleen. Haltuunotot tehdään aina järjestelmällisesti ja prosessit ovat hioutuneet huippuunsa. Yhteistyö CapMan Real Estaten ja luovuttavan organisaation kanssa sujui saumattomasti.

Onnistuneen haltuunoton edellytys on, että projektiin on nimetty erillinen projektipäällikkö, jolla ei ole operatiivisia vastuita palvelutuotannosta ja joka pystyy keskittymään haltuunottoon ilman että prosessi kertaakaan katkeaa. Viikko viikolta tiivistyvässä tekemisen tahdissa on myös tärkeää, että esiin nousevat, käsittelyä vaativat aikataulukriittiset aiheet pysyvät projektiseurannassa ”liputettuina” ja niiden edistymistä valvotaan aina siihen asti, että ratkaisut ovat löytyneet, kertoo Sjöberg.

Tehokas tiimi turvasi sujuvan arjen

Huolimatta kaikesta uudesta ja haltuun otettavan määrästä, piti operatiivisten asioiden tietysti toimia koko ajan. Tästä piti huolen asiakkuuspäällikkö Tomi Mikkonen, joka pyöritti arkea, sparraili asiakkaan kanssa ja varmisti että oma tiimi tuntee uuden konseptin edellytykset.

Joulukuusta alkanut haltuunotto sujui koko projektin ajan hallitusti, kun meidän tehokas asiakkuustiimimme oli osallistettuna tekemiseen yhdessä erittäin kokeneen projektipäällikön kanssa. Päivittäisen arjen pyörittäminen ei ison haltuunoton ohella ollut yksinkertaista, vaan jokainen henkilö joutui priorisoimaan tekemistä päivittäin, josta selvisimme hienosti. Erityismainintana keväältä täytyy nostaa meidän vuokraustiimimme, joka pystyi omaksumaan todella ison määrän dataa lyhyessä ajassa, perustamaan taustajärjestelmiä ja ottamaan samalla haltuun uuden Leona-konseptin tuomat muutokset vuokraustoiminnassa – tämä oli erinomainen onnistumistarina, kiittää Mikkonen.

Raportointi käynnistyi moitteettomasti

Tärkeänä osa-alueena haltuunotossa oli myös talouden kokonaisuus, jonka haltuunotosta ja raporttien oikeellisuudesta vastasi Retta Managementin Talouspalveluiden Senior Controller Hanna Talvinen. Talouden tiimi teki viimeisen päälle tarkkaa työtä, ja uuden salkun raportointi käynnistyi moitteettomasti.

Näin ison talouden kokonaisuuden haltuunotto vaatii tiivistä ja hyvää yhteistyötä sekä nykyisen että luovuttavan taloustiimin kanssa sekä tietysti yhteydenpitoa asiakkaan kanssa. Säännölliset talouden haltuunottopalaverit kaikkien osapuolten kanssa mahdollistivat ajantasaisten tietojen siirron ja saimmekin nopeasti aina vastauksia tulleisiin kysymyksiin tai haasteisiin.
Ensimmäiset konserniraportoinnit tehtiin vain kahden viikon kuluttua aloituksesta ja sen onnistuminen aikataulussa ja oikein on hyvä esimerkki siitä, miten huikean ammattitaitoinen meidän talouspalveluiden tiimi on, kertoo Talvinen.

Alusta lähtien oli selvää, että asiakkaan uuden konseptin tulee näkyä kaikessa toiminnassamme.

Uudistamme toimialaa – white labelilla asiakkaan konsepti näkyväksi

Samalla kun otettiin kohteita yli, rakennettiin asiakkaan konseptilla toimivia white label -palveluita, joten kyseessä ei ollut mikään tavanomainen haltuunotto.

CapMan Real Estatelle uuden vuokra-asuntokonseptin lanseeraus on valtava panostus, joten alusta lähtien oli selvää, että konseptin tulee näkyä kaikessa toiminnassamme. Olemme panostaneet digitaalisiin alustoihimme ajatuksella, että niiden on oltava joustavia ja olen erittäin iloinen, että pääsimme vihdoin luomaan asiakkaallemme White label -brändäyksen vuokralaisille näkyviin palveluihimme, kuten Omaleona.fi-asukasportaaliin ja MyLeona-mobiilisovellukseen. Vuokra-asuntojen verkkokaupassammekin Leona-kodit avautuvat omalla ilmeellään ja sivuston AI:ta hyödyntävä Chat mukautuu kohdekohtaisesti Leona-konseptiin, kun keskustelu koskee CapManin kohteita, kertoo Retta Managementin kehitysjohtaja Paavo Karlin.

Kun White label -brändäys eri sovelluksineen on meidän itsemme rakentama kumppaniemme kanssa pystyimme vastaamaan asiakkaan tarpeeseen erittäin hyvin. Tämä on edellyttänyt meiltä ennakointia ja suunnitelmallisuutta. Ensimmäiset määrittelyt White Labeloinnista eri palveluissa on tehty silloin kun koronarajoitukset olivat vielä voimassa, jatkaa Karlin.

Brand manager valvoo konseptin toteutumista

Retta Managementilla tunnistettiin jo tarjousvaiheessa tulevan konseptin merkitys, joten projektille päätettiin nimetä oma brand manager. Retta Managementin markkinointipäällikkö Julius Heino toteutti sitten sen, mitä pitikin, ja lopputuloksena on läpi markkinointikanavien yhtenäinen, konseptinmukainen ilme.  

Mitä kaikkea sitten tarkoittaa, että tuodaan asiakkaalle uusi brändi tai konsepti?
 
Uusi brändi tai konsepti ei tarkoita pelkästään logoja ja värejä, vaan kyse on siitä, millaiselta vuokra-asuminen asiakkaasta tuntuu, miten palvelu toimii ja millaisen mielikuvan se jättää. Leona ei ole vain nimi, vaan se kuvastaa tapaa toimia niin, että asukas voi keskittyä olennaiseen eli vaivattomaan asumiseen. On tärkeää, että tämä ajattelu ja konseptin ydin näkyvät johdonmukaisesti kaikissa kanavissa niin verkkosivuilla, asiakasviestinnässä, asuntomarkkinoinnissa kuin myös asiakaskohtaamisissa. Näin syntyy selkeä, tunnistettava ja luotettava kokonaisuus”, Heino kuvailee.

Rettalla ohjattiin haltuunoton kokonaisuutta varmoin ottein ja projektipäällikkö Tuula Sjöberg piti kaikki tilanteen tasalla.

Kiitokset tiimille ja yhteistyölle

CapMan Real Estatella ollaan tyytyväisiä yhteistyöhön ja lopputulokseen.

– Rettalla ohjattiin haltuunoton kokonaisuutta varmoin ottein ja projektipäällikkö Tuula Sjöberg piti kaikki tilanteen tasalla. Leona näkyy hienosti kaikilla alustoilla, ja siitä kuuluu kiitos projektin brand managerille Julius Heinolle, joka otti hyvin Leonan visuaalisen ilmeen haltuun. Erityinen kiitos sujuvasta haltuunotosta kuuluu myös asiakkuuspäällikkö Tomi Mikkoselle ja Leonan vuokraustiimille, jotka osoittivat esimerkillistä ammattilaisuutta ja ratkaisukeskeisyyttä koko prosessin ajan. Tästä on hyvä lähteä kehittämään Leonaa yhteistyössä vielä entistäkin asiakaslähtöisemmäksi, kiittelee Noora Lehtonen, Junior Asset Manager, CapMan Real Estate.

Teimme kaikkemme sen eteen, että Leona-konseptin lanseeraus onnistuu – ja lopputulos puhuu puolestaan.

Selkeä visio vei onnistumiseen

Hyvän haltuunoton edellytyksenä on se, että asiakkaan tarpeet ymmärretään jo tarjousvaiheessa ja niitä aletaan määrätietoisesti toteuttaa heti yhteistyön alettua.

– Meillä oli selkeä visio siitä, mitä CapMan Real Estaten kanssa tehtävä yhteistyö vaatii ja miltä sen tulisi näyttää. Teimme kaikkemme sen eteen, että Leona-konseptin lanseeraus onnistuu – ja lopputulos puhuu puolestaan, tiivistää projektipäällikkö Tuula Sjöberg. 

Kiinnostuitko Retta Managementin kiinteistöjohtamisen palveluista? Asiantuntijamme kertovat mielellään lisää.